El temps està present
en el nostre currículum en les seues diferents àrees (ja en l'article
9 es fa referència) i ha de ser comprés de manera globalitzada: des
del coneixement unit al joc en un espai i temps, al coneixement del temps des
d'un punt de vista social com a unitat de mesura i la durada de determinades
rutines que es duen a terme en l'escola.El motiu serveix per a estructura
els seus esquemes mentals i els processos cognitius.
El temps en educació
infantil té característiques essencials en aquestes etapes en les
consideracions i característiques del nostre alumnat, ja que implica
una estructuració de la jornada escolar de la nostra intervenció educativa i la
iniciació en hàbits relatius a les seues necessitats per a identificar i
percebre els canvis que es produeixen en relació al temps, un concepte
abstracte i que dins dels diferents corrents filosòfics ha tingut un significat
cabdal en la nostra història.
Els motius d'ensenyar
aquests canvis i progressos servirà per a estimular la seua memòria que per les
seues característiques està centrada en el curt termini i, amb formats
adequats, és capaç d'estructurar i percebre els canvis que es produeixen al seu
al voltant. El temps a més, té característiques referides als seus períodes de
desenvolupament evolutiu, sent una classe diversa en edats (la diferència de
mesos marca grans diferències en els processos de desenvolupament del nostre
alumnat) malgrat estar en la mateixa aula.
Per a adaptar-nos a
aquests processos, la nostra concepció del temps en horari infantil ha de ser
flexibilitzada i donar resposta a la diversitat de l'aula, organitzant el temps
de manera convenient i respectar la seua evolució des d'una perspectiva
globalitzada.
L'aprenentatge del
temps ha de ser significatiu i estar connectat amb els interessos del nostre
alumnat i entendre en la nostra intervenció els conceptes d'abans, ara i
després, que per les seues característiques de pensament no poden realitzar amb
facilitat. Amb experiències en les quals mostrem l'evolució en el temps i les
conseqüències de les accions que realitzem podem ajudar-los a comprendre el
concepte de temps. Sempre considerant la importància de vertebrar-les des d'una
perspectiva transversal i integradora.
Però abans d'entrar en
aquestes activitats, considere important destacar distincions en els termes
referits al mateix temps que hem aprés en les sessions teòriques de
l'assignatura: el temps cronològic i l'històric.
Referit al temps
històric, és necessari que l'alumnat construïsca una successió de fets, usant
de forma adequada els periodes com a Prehistòria, Edat Mitjana,
actualitat..., coneixent també els conceptes de llarg, mitjà i curt termini.
Per a l'ensenyament del
temps cronològic, programarem i proposarem activitats d'aprenentatge
mitjançant els quals, progressivament, el xiquet vaja construint conceptes de
mesura de la temporalitat: el dia i la nit, el calendari (deu, setmana, mes i
any) o l'ús del rellotge a l'aula.
Segons Jean Piaget,
els xiquets perceben el temps progressivament en tres grans etapes:
A) Temps Viscut: Les
activitats d'aprenentatge han de servir per a establir l'estat viscut de la
categoria temporal que volem emfatitzar. Aquestes activitats han de partir de
les experiències pròpies de l'alumnat (freqüències i ritmes)
B) Temps Percebut: és
el que queda més enllà del que el xiquet veu i viu que s'afavorirà la descentració temporal. Reconéixer el
passat, present i futur.
C) Temps Concebut: és
l'espai abstracte i s'expressa d'una manera matemàtica i geomètrica ja deslligat de
l'àmbit de la seua experiència.
Aquests estudis de
Piaget, també han anat matisant-se en el temps i rebent crítiques per part
d'altres estudis que apuntaven al fet que en l'etapa d'educació infantil els
xiquets i xiquetes tenen majors capacitats de les quals Piaget presentava i que
per exemple, no tenien en compte, la imaginació i els esquemes mentals que
poden realitzar en aquestes edats.
Una de les raons per
les quals les rutines són tan importants en aquesta etapa és perquè permeten al alumnat conéixer la
successió de fets que succeiran temporalment en l'aula i serveixen d'enfocament
proactiu per a regular emocionalment millor la seua presència en l'aula, donen
ordre a la vida dins de l'escola i afavoreixen la seua autonomia en conéixer el
que passarà després.
A més, el temps és un altre aspecte fonamental a treballar en l'aula amb valors inclusius, sent necessari estructurar el temps amb alumnat amb necessitats de suport específic com en el cas d'alumnat amb trastorn de l'espectre autista o amb TDAH.
A més, el temps és un altre aspecte fonamental a treballar en l'aula amb valors inclusius, sent necessari estructurar el temps amb alumnat amb necessitats de suport específic com en el cas d'alumnat amb trastorn de l'espectre autista o amb TDAH.
També cal ser
conscients que hem d'ajustar-nos a les característiques de l'aula i crear
situacions sempre agradables i que no caiguen en la fatiga de la repetició, ja
que la repetició és fonamental però sempre des d'un enfocament
estimulant per al nostre alumnat. Aquestes experiències viscudes juntament amb
les apreses socialment, configuraran l'aprenentatge del temps en aquesta etapa.
Un treball molt complet
que he llegit sobre aquest tema ha sigut el que es troba en aquest link:
La creació de línies
temporals per a la comprensió del temps històric són útils en aquesta pràctica,
amb aqueixa intencionalitat hem creat una línia temporal amb el portal TIKI-TOKI,
en el qual descrivim la seqüència temporal de dues setmanes d'activitats
associades a un projecte de treball en l'aula. En aquest cas, els oficis i les
professions, en les quals hem sigut conscients de la importància d'una correcta
seqüenciació perquè entenguen la importància del temps.
Una altra manera de
crear activitats que tinguen en compte el pas del temps pot ser el seguiment
amb fotografies dels canvis en l'entorn, les estacions, l'arbre de l'escola,
plantar llavors en classe, observar el creixement de la mascota, visitar les
diferents aules del centre perquè observen les característiques de cada edat, conéixer l'evolució
tecnològica amb diferents elements, emprar comptes arrere, veure la progressió
de dibuixos, en les assemblees recordar quines han fet durant el dia,
comentar que farem l'endemà, recordar històries i vivències de l'aula, visitar
museus, marcar els aniversaris en el calendari, panells amb la divisió de
tasques per dies dels diferents grups,...
També m'ha agradat aquesta idea de creació de diferents rellotges en l'aula, com a rellotges d'arena i sol, en recordar el que tenim en la Universitat d'Alacant al costat de la Politècnica.
Tot relacionat amb el
seu context. En aquest punt, recorde la teoria de Urie Bronfrenbrenner i
la teoria ecològica que també inclou el temps en l'evolució de l'individu:
• Cronosistema: És
el sistema d'ordre temporal i històric que es construeix del desenvolupament en
el temps de la totalitat de sistemes d'ordre inferior. I afecta l'individu
quan defineix les seues condicions d'acord a l'època en què viu, principalment
pel que fa a desenvolupaments tecnològics, problemes morals o ètics de la seua
època, costums, modes o ideologies dominants en la seua societat.
Així, en aquesta
interacció entre les variables cognitives i el context, hem d'entendre la
nostra aproximació al temps en educació infantil.
Per a finalitzar, el 4 d'abril realitzem l'última eixida de l'assignatura. En aquest cas al Laboratori de Climatologia de la Universitat d'Alacant. Durant la visita vam conèixer les característiques de l'edifici i ens van mostrar diferents instruments de mesurament: anemòmetre, pluviòmetre, baròmetre...el senyor de la caputxa que amb el pèl de la crinera de cavall en detectar la humitat es puja la caputxa.
Finalment, la visita a la terrassa i la mostra de l'estació meteorològica que hi ha instal·lada i que mana les dades als ordinadors de la sala inferior per a la seua recollida i posterior ús per a documentar diferents estudis en la Universitat d'Alacant.
Les idees que em desperten aquesta visita està en la creació d'instruments de mesurament senzills per a la nostra aula d'infantil.
A més, molta d'aqueixa informació també ens la pot proporcionar l'Agència Espanyola de Meteorologia per al nostre municipi i podem anotar en l'assemblea les diferents mesures de temperatura i veure la seua evolució en el temps per a entendre els canvis que es produeixen en el nostre entorn.
A més, m'ha recordat que en la web de la AEMET hi ha continguts educatius amb la proposta Meteoeduca:
Com a resum
No hay comentarios:
Publicar un comentario