lunes, 24 de abril de 2017

Tema 7. El consum i l'oci en Educació Infantil.


Avui dia, els canvis en la nostra societat porten implícits canvis en els models de família, d'hàbits de consum i el temps lliure. Una de les qüestions que no es poden oblidar mai són els pilars fonamentals en el desenvolupament de la nostra infància: alimentació, higiene, educació i descans.

El ritme de la nostra societat i la falta de conciliació entre la família i la seua cura, les condicions econòmiques i el context cultural ens fa oblidar-nos dels pilars en el desenvolupament de la infància per una actitud més superficial i portada de la mà d'una planificació poc conscient.

Aquestes qüestions, són capitals en el desenvolupament d'una persona i si es fomenten des de les primeres edats estem actuant en el sentit contrari. Des del plànol educatiu estem en el deure moral i legislatiu d'oferir una educació on transcendisquen aquests valors i un enfocament humanista: educar per a la pau, per a una alimentació saludable, per al consum,...En aquest aspecte, s'incideix en aquest tema. 



Propostes per a dur a terme:

Educació del consumidor Treballem per a convertir-els en consumidors/as conscients, crítics i responsables amb el seu mitjà.
Activitats

1. Jocs de simulació que permeten realitzar una compra equilibrada, amb un pressupost donat.
2. Activitats que els facen ser conscients que els seues decisions com a consumidors poden influir de forma positiva o negativa en el medi ambient.
3. Activitats per a conèixer i saber utilitzar: el reciclat, la reutilització.
4. Fabricació per part de l'alumnat de materials reciclats.



Educació per a la Salut. Aquest tema transversal fa referència a la creació d'hàbits d'higiene física i mental que permeten un desenvolupament personal sa i equilibrat. 

Activitats:
Tallers de fruites, a la recerca d'una alimentació sana. Col•laboració amb la família en tallers sobre alimentació.
1. Realització de murals i dibuixos amb aquesta temàtica.
2. Participació en els programes de salut:(exemple, higiene bucodental)
3. Xarrades per part de l'equip mèdic de la zona, revisions i valoracions preventives dirigides cap al nostre alumnat.
4. Implicació dónes de l'àrea d'educació física en aspectes d'autonomia, valoració del cos, pràctiques d'activitat física, postures correctes,etc
5. El centre ha de proporcionar activitats extraescolars lúdiques i esportives, per a ocupar el temps d'oci del nostre alumnat.
6. Tallers de ports obertes. Jornades divulgatives sobre hàbits nocius o altres tems d'interès.
7. Participació activa i conjunta de la comunitat escolar en Programes d'Educació per a la salut en l'escola.
8. Visita al centre de salut per part de l'alumnat.



Educació ambiental. Els xiquets/as han de conèixer els problemes ambientals de la nostra societat i els alternatives que posseeix l'home per a conservar el mitjà en el qual viu. 

Activitats:
1. Activitats on analitzen l'impacte de la societat de consum sobre el medi ambient i puguen desenvolupar postures de negació a la deterioració mediambiental, el balafiament de recursos naturals, la contaminació, els canvis climàtics,etc.
2. Activitats dirigides al consum responsable de consum responsable de l'aigua i estalvi de llum
3. Excursions i eixides al camp.
4. Visitar parcs, aquaris, zoològics, zones protegides, etc.
5. Posar contenidors de paper en l'escola per a afavorir el reciclat.
6. Activitats de reciclat: tirar als contenidors adequats els botelles de plàstic, cartons i llandes.
7. Elaboració de sabó casolà ecològic.
8. Programes de temàtica ambiental que és dirigisquen als alumne/as, als docents i als seues famílies.
9. Plantar arbres en el pati del centre, crear un hort, crear un xicotet hivernacle.

Des de l'escola hem d'acostar a les famílies aquestes propostes i donar assessorament de les activitats més oportunes tenint en compte la necessitat d'un enfocament clar i gens espontaneista per a realitzar-les sense oblidar el temps de qualitat entre família i infància.


En les sessions també s'ha destacat la importància de la recuperació dels jocs tradicionals en Educació Infantil.


No hay comentarios:

Publicar un comentario