En aquest portfoli conecte amb qüestions fonamentals en la mea apreciació de l'àrea. Algunes de les teories dins de la psicologia que apuntaven a la importància del context en les interaccions educatives amb els estudis de Urie Bronfrenbrenner en 1979 (i posteriors actualitzacions) i les teories soci-culturals de Vygotsky. L'esquema que planteja el model ecosistémic (o bioecològic) es presenta de manera simplificada amb aquesta estructura:
Aquesta evolució
d'estudis ha anat traslladant-se a l'àmbit legislatiu, des dels principis de la
integració fins als de la inclusió en la LOE (2006) i que en el seu Reial Decret 1630/2006 de 29 de desembre, pel qual s'estableixen els ensenyaments
mínims del segon cicle d'Educació infantil, feia una major èmfasi en aquests
aspectes.
Partint d'aquesta Llei
Orgànica i del Reial decret es desenvolupen els dos Decrets que estructuren
l'etapa educativa de 0 a 6 anys (37/2008 , primer cicle, i 38/2008,
segon cicle) a la Comunitat Valenciana, que tenen les competències educatives
transferides. En les finalitats del Reial decret en el seu Article 2 s'indica: “1.
La finalitat de l'Educació infantil és la de contribuir al desenvolupament
físic, afectiu, social i intel·lectual dels xiquets i les xiquetes”
Aquesta afirmació
connecta amb l'evolució dels corrents educatius i la manera de treballar
aquests continguts és de manera globalitzada i interdisciplinària. En els
Decrets de la Comunitat Valenciana, s'entén la importància d'aquest enfocament
en tres àrees: El coneixement de si
mateix i autonomia personal, El medi físic,
natural, social i cultural. i Els llenguatges:
comunicació i representació.
A més d'una àrea específica
dedicada al medi físic, natural, social i cultural, en el qual s'engloba
aquesta assignatura, les àrees estan connectades. El coneixement de si mateix
té un component intern i un altre extern, en aquest la didàctica del mitjà
social i cultural és fonamental i, en aquest aspecte, el paper de la família i
els àmbits de socialització són claus. En aquest sentit el model psicosocial
també té referents amb el llenguatge, en termes de la construcció dels
significats o processos constructivistes en el desenvolupament del llenguatge.
Els continguts en el
segon cicle, s'estructuren en tres blocs:
1. Medi físic:
Elements,relacions i mesura.
2. Acostament a la
naturalesa.
3. La cultura i la vida
en societat.
Un dels àmbits
fonamentals de socialització és la família i, el seu paper en l'escola, ha
d'estar present amb la seua participació i acostament. Com s'indica en el Reial
decret 1630/2006:
"L'Educació infantil té com a principal
finalitat contribuir al desenvolupament físic, afectiu, social i intel·lectual
de xiquetes i xiquets en estreta cooperació amb les famílies. En aquesta etapa
educativa se senten les bases per al desenvolupament personal i social i
s'integren aprenentatges que estan en la base del posterior desenvolupament de
competències que es consideren bàsiques per a tot l'alumnat"
En les sessions
teòriques es va proposar enumerar cinc activitats en les quals puguen
participar les famílies. Els àmbits més recurrents estan relacionats amb la
participació en tallers, actes organitzats com a part de les associacions de
mares i pares de l'alumnat o participar en les eixides i excursions programades
durant el curs. Altres posicions apunten a la presència de les famílies en
activitats com a entrevistes o desenvolupament de paper com a experts en alguna
àrea específica que siga d'interès en l'aula.
Per exemple, si un projecte
que es desenvolupa en l'aula està enfocat a la vida en el mar o la pesca com a
centre d'interés, si algun membre de les famílies de l'alumnat està relacionat
amb aquest àmbit des de la seua professió o aficions i presenta coneixements
experts pot ser una altra manera de participar en l'aula. Aqueix coneixement
que ens poden aportar les famílies és un pilar indubtable.
Per aquest motiu, la comunicació
amb les famílies ha de ser un aspecte a cuidar des de l'àmbit educatiu i formar
un vincle amb una finalitat compartida, el desenvolupament integral de
l'alumnat. L'àmbit educatiu suposa la base de l'aprenentatge formal de
l'alumnat i la família és el context més immediat i base de l'aprenentatge
informal. Per aquest motiu, la creació d'escoles de mares i pares suposa una
iniciativa que pot servir per a cercar un sistema que es retroalimente per a
aconseguir l'objectiu assenyalat. Açò és el que es definiria en l'esquema de Brofrenbrenner com
de microsistema: alumnat- família i escola.
Aquest microsistema
està envoltat d'un context físic, natural, social i cultural i est influeix en
les relacions d'aquests microsistemes. En aquest sentit, les eixides del
col·legi per a conéixer les particularitats de la seua cultura i entorn social
són fonamentals, així com la relació i influència que poden exercir els mitjans
de comunicació, la situació econòmica, els costums i tradicions, legislació...
Conformant un macrosistema.
En l'àmbit educatiu,
també coneixem diferents nivells de concreció, però açò serà reflectit en la
posterior entrada.
Aquestes activitats
s'han desenvolupat en diferents activitats de registre en l'aula:
1. Coneix als teus
companys i companyes d'aula.
A partir de 5 paraules
(també dates) que ens defineixen, hem anat coneixent a altres companys en
l'aula. En el meu cas, les cinc escollides van ser: 11, pel dia del meu
naixement, música, pel meu amor per aquest art, creativitat, per un dels aspectes
a potenciar com a futurs docents, Nova Zelanda, com un lloc que anhele conéixer
i Lynch, com un dels meus directors de cinema favorits. Després, hem anat
coneixent les respostes dels altres i les interpretacions que féiem entre
companys i companyes sobre el significat d'aquestes paraules.
2. Les intel·ligències
múltiples d'Howard Gardner.
En l'aula també hem fet
referència a la teoria de les intel·ligències múltiples (1983) que
posteriorment ha conegut diferents actualitzacions (1993,1999 i 2006). Per a
Gardner la intel·ligència no és una entitat unitària, sinó que està composta
per un conjunt d'habilitats mentals, que a més estan interrelacionades entre
si. Segons Gardner, l'ensenyament s'ha centrat principalment en aspectes
lingüístics o lògic-matemàtics deixant de costat la resta d'intel·ligències.
Les 8 que defineix Gardner són:
1. Lingüística
2. Lògic-matemàtica
3. Espacial
4. Musical.
5. Corporal-kinestética.
6. Intrapersonal
7. Interpersonal.
8. Naturalista.
Recentment, es va
incorporar la intel·ligència existencial i com a resum aquesta infografia:
En l'assignatura se'ns
va proposar un document adjunt per a conéixer una "caixa
d'eines" d'activitats per a fomentar aquestes diferents intel·ligències
múltiples. Howard Gardner dissenye a més un programa propi d'ensenyament
partint dels seus estudis que té el nom de Projecte Spectrum desenvolupat
entre 1984 i 1993 en 25 escoles de Massachussets.
Tornem a la importància
dels diferents contextos de socialització:
"Amb l'objectiu de
potenciar la participació i la implicació de les famílies i de la resta de la
comunitat en l'escola, Spectrum tendeix un altre pont entre el centre
educatiu i el seu context. Aquest pont es tradueix en el treball conjunt i
compartit entre les escoles i els museus infantils i en la tutorització dels
alumnes per part d'adults amb els quals comparteixen capacitats i interessos.
El museu infantil i l'escola són dos recursos complementaris, ja que els punts
forts d'un són els punts febles de l'altre (per exemple, l'oci i la diversió
del museu enfront de l'esforç i la disciplina de l'escola). Per a aprofitar
aquesta connexió, Spectrum va elaborar el Children's Museum Project,
un projecte de treball que va suposar el disseny de dues unitats didàctiques (-Tot
sobre la meua- i -El dia i la nit») i el desenvolupament d'activitats des de
tres contextos diferents: l'escola, el museu i la família."
Informació adicional es
pot trovar en aquest blog:
No hay comentarios:
Publicar un comentario